Crush

BonJoviCrushalbumcover

Data wydania: 13 czerwca 2000

Tracklista

1. It's My Life 3:44
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Max Martin Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
2. Say It Isn't So 3:33
Autorzy: Jon Bon Jovi, Billy Falcon Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
3. Thank You For Loving Me 5:09
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
4. Two Story Town 5:10
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Dean Grakal, Mark Hudson Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
5. Next 100 Years 6:19
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Bob Rock Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
6. Just Older 4:29
Autorzy: Jon Bon Jovi, Billy Falcon Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
7. Mystery Train 5:14
Autorzy: Jon Bon Jovi, Billy Falcona Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
8. Save the World 5:31
Autorzy: Jon Bon Jovi Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
9. Captain Crash and the Beauty Queen From Mars 4:31
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
10. She's a Mystery 5:18
Autorzy: Jon Bon Jovi, Peter Stuart, Greg Wells Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
11. I Got the Girl 4:36
Autorzy: Jon Bon Jovi Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
12. One Wild Night 4:18
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Desmond Child Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin

Albumogram

Siódmy album zespołu. Wydany po najdłuższej przerwie od ostatniego – z 1995 (“These Days”). Po trasie “These Days” zespół podjął decyzję o przerwie w działalności, co tym razem było ustalone w zgodzie, w przeciwieństwie do przerwy po trasie promującej “New Jersey”. W tym czasie Jon Bon Jovi zajął się aktorstwem oraz wydał album solowy “Destination Anywhere” (1997). Jego promocja była przerywana przez pracę wokalisty na planach filmowych (patrz Filmografia Jona). Richie Sambora wydał płytę “Undiscovered Soul” (1998). David Bryan komponował na potrzeby teatru, a Tico Torres zajął się sztuką (malarstwo i rzeźba). Wokalista przygotowywał się do nagrania trzeciego krążka solowego pt. “Sex Sells”. Powstawały pierwsze piosenki, np. “Save The World” z myślą o soundtracku do filmu “Armageddon” (1997).

W 1998 zorganizowano także zamknięty koncert dla fanklubu z myślą o trzecim albumie Jona – zagrano nowe piosenki i dema.

Ostatecznie projekt przeistoczył się w album grupy, który roboczo z “Sex Sells” przemianowano na “One Wild Night”. Wstępne prace rozpoczęto na przełomie 1998 i 1999 roku. Wtedy to Jon oraz Richie zaczęli pisać teksty oraz nagrywać kolejne dema i wersje (część z nich wymieniona jest poniżej, niektóre wydano później na box-secie “100 Million Fans”).

Zespół nagrał wtedy, przy absencji Davida Bryana (nie pojawia się też na okładce, ani w teledysku), piosenkę “Real Life” z przeznaczeniem na soundtrack filmu “edTV”. Powodem nieobecności klawiszowca była jego rekonwalescencja po wypadku z piłą, gdzie poważnie uszkodził sobie palec. Utwór autorstwa Jona oraz Desmonda Childa, a wyprodukowany przez Bruca Fairbairna, wydano w marcu 1999. Miał być swego rodzaju przypomnieniem publiczności o zespole. To właśnie w teledysku “Real Life” da się zauważyć plakat z informacją o nadchodzącej w 1999 płycie “Sex Sells”. Album ostatecznie nazwano “Crush”, a roboczy tytuł “One Wild Night” zostanie wykorzystany rok później przy pierwszym albumie koncertowym zespołu, będącym swego rodzaju “przedłużeniem” płyty studyjnej – patrz opis piosenki “One Wild Night”.

Planowany na 1999 rok album opóźnił się. Prawdopodobnie miało to związek z kończeniem Jona pracy przy filmie “U-571” oraz w związku z nagłą śmiercią Bruca Fairbairna, który miał album wyprodukować.

Zespół spotykał się z kilkoma producentami. Zapytany w rozmowie z KingSoFar (2011) o to, jak rozpoczął współpracę z Bon Jovi, Ebbin wspomina:

Znów miałem dużo szczęścia. James Diener był na tyle miły, że przedstawił mnie legendarnemu pracownikowi A&R, Johnowi Kalodnerowi. Jeśli nie wiesz, kim on jest, wyszukaj go w Google. Był nie tylko odpowiedzialny za wiele wspaniałych płyt rockowych naszych czasów, ale jest także jedną z największych postaci w historii przemysłu płytowego. Niesamowity facet i dla mnie mentor. W każdym razie John był wtedy w Columbii, ale zajmował się także konsultingiem A&R dla Bon Jovi. Szukali producenta swojej nowej płyty i przeprowadzali rozmowy ze wszystkimi czołowymi muzykami tamtego okresu, ale nikt ich nie ekscytował. Jon Bon Jovi zapytał Johna, czy zna jakichś młodych, obiecujących producentów ze świeżymi pomysłami. Któregoś dnia siedzę w swoim mieszkaniu w East Village i odebrałem telefon od Johna z pytaniem, czy byłbym zainteresowany produkcją płyty Bon Jovi. »Uh… tak?« –  myślę, że tak odpowiedziałam. Powiedział: »OK, dam znać.« i rozłączył się. Kilka minut później dzwoni telefon i odbieram: »Hej, czy to Luke? Z tej strony Jon Bon Jovi.« Następne, co pamiętam, to rozmowa o muzyce, sporcie i wydarzeniach na świecie, a on prosi mnie, żebym następnego dnia przyjechał do New Jersey, żeby mógł mi zagrać kilka szkiców piosenek i dema. Następnego ranka przyjeżdża limuzyna i zabiera mnie do jego domu w New Jersey, gdzie ma piękne studio. Spędzamy cały dzień, słuchając i dyskutując o demach, a on mówi mi, żebym wybrał jedną z piosenek i wrócił w następnym tygodniu na coś w rodzaju prób. Celowo wybrałem piosenkę, którą zademonstrowali jedynie z gitarą akustyczną i wokalem, i wiedziałem, że nadaje się do programowania, aranżacji smyczkowych i aranżacji wokalu w tle, [tak,] abym mógł pokazać mu część moich umiejętności. [Spekuluje się, że tą piosenką była wczesna wersja “Save The World” – dop. red.]  Zamknąłem się w swoim studiu i wyprodukowałem w pełni zaaranżowaną wersję piosenki, a w następnym tygodniu wróciłem do Bon Jovi. Spędziliśmy kilka dni na nagrywaniu mojej wersji z pełnym zespołem i pod koniec drugiego dnia Jon powiedział mi, że zostałem zatrudniony.KingSoFar, 29 września 2011

Ebbin wyprodukuje jeszcze album “Bounce”, a także solową płytę Richiego “Aftermath Of The Lowdown”.

Same piosenki powstawały z udziałem między innymi znanych już ze współpracy z zespołem Desmonda Childa, czy Boba Rocka. Współautorem kilku piosenek został Billy Falcon. Jak w rozmowie z Garym Jamesem relacjonuje Falcon, Jon Bon Jovi bardzo lubił robioną przez niego muzykę. Ostatecznie przez wspólnych znajomych na początku lat 90. XX wieku Jon otrzymał kasetę z demami. Obaj muzycy spotkali się i postanowili coś razem stworzyć. Pierwszym wspólnie napisanym utworem była piosenka “Sometimes It’s a Bitch” napisana dla Stevie Nicks (1991). Następne wspólne utwory trafią dopiero na “Crush”, a współpraca będzie trwała przez następne kilkadziesiąt lat, gdzie Falcon będzie współtworzył utwory na każdy album zespołu.

Krążek nagrywano w przydomowym studiu Jona w New Jersey, znanym jako “Sanctuary II” w połowie 1999. Jako, że przełom wieku charakteryzował się rozwojem internetu, postęp prac nad albumem streamowano na stronę www zespołu.

Jako pierwszy singiel zaprezentowano i promowano “Say It Isn’t So”.

10 lutego 2000 roku we wspomnianym wyżej studiu odbył się koncert dla przyjaciół i grupki fanów streamowany na stronę zespołu. Zagrano utwory z nadchodzącego albumu (zwrotka i refren). Nie pojawia się za to “It’s My Life”. Podczas Q&A Jon wspomina, że “Say It Isn’t So” będzie jednak drugim singlem – patrz niżej opis “It’s My Life”. Nagrane wówczas materiały wykorzystano później na wydaniach CD singli z “Crush”.

Pierwszy singiel “It’s My Life”, wydany miesiąc przed płytą, stał się ogromnym hitem na całym świecie. Piosenka, a potem cały album, zdobyła zespołowi ogrom fanów zupełnie innego pokolenia, którzy nie zdawali sobie sprawy z poprzednich osiągnięć grupy. Płyta została też dobrze odebrana przez krytyków. W sumie w USA sprzedało się ponad 2 000 000 egzemplarzy (2 x platyna, 9 miejsca na liście Billboardu). W Wielkiej Brytanii album wskoczył od razu na 1 miejsce. Pierwszy singiel był 3 najlepiej sprzedającym się utworem w Europie w 2000 roku. “Crush” było pierwszym albumem zespołu nominowanym do nagrody Grammy. Rozwój technologii pozwalał na dodawanie na płyty CD dodatkowych materiałów w postaci teledysków, z czego zespół korzystał w przypadku singli i albumu.

Okładkę zaprojektował mający już wtedy na koncie nagrodę Grammy za “Ray Of Light” Madonny grafik Kevin Reagan.

Album promowano licznymi występami w programach telewizyjnych w USA i Europie oraz trasą koncertową, która rozpoczęła się od Japonii. 11 grudnia 2000 zespół po raz pierwszy zawitał do Polski, gdzie na zaproszenie TVP1 w nieistniejącym już klubie Lokomotywa nagrano promocyjny “występ z playbacku” oraz wręczono złotą płytę za “Crush”. Wtedy też Jon powiedział w rozmowie z Maciejem Orłosiem, że w czerwcu 2001 zespół zagra w Polsce, na jednym ze stadionów…

Album promowała trasa koncertowa (patrz opis niżej). Koncert z Zurychu zarejestrowano i wydano na DVD i VHS. Wkrótce wydano także album koncertowy “One Wild Night: Live”, a trasa “Crush Tour” przekształciła się w “One Wild Night Tour”.

It’s My Life

Pierwszy singiel z albumu. Ogromny hit na całym świecie i najbardziej rozpoznawalna piosenka zespołu dla osób młodszego pokolenia. W serwisie YouTube teledysk ma ponad miliard wyświetleń i był pierwszym z takim wynikiem w historii zespołu. W Polsce piosenka była i nadal pozostaje bardzo popularna. Została wybrana przez słuchaczy radia RMF FM hitem 2000 r. Piosenka została nominowana do nagrody Grammy. Jest stałym punktem występów na żywo. Doczekała się też wersji akustycznej na płycie “This Left Feels Right” oraz wydanego promocyjnie w Hiszpanii remixu w stylu dance autorstwa Ferrero/Del Moral. Na singlu oraz niektórych wydaniach płyty znajdował się jako dodatek miks autorstwa producenta Dava Bascomba.

Istotna jest kwestia autorstwa piosenki. Współautorem jest Max Martin, znany wtedy ze współpracy z Backstreet Boys, Britney Spears, Bryanem Adamsem i Celine Dion. Co ciekawe, w wielu wywiadach Jon Bon Jovi określa wpływ autora na całokształt piosenki jak bardzo mały. Wydaje się natomiast, że wybrany pierwotnie przez Jona na pierwszy singiel utwór “Say It Isn’t So” nie był dość nośny. Mimo, że już rozpoczęto wstępną promocję piosenki zaczęto poszukiwać czegoś “mocniejszego”. I tutaj pojawia się Martin, który napisał wiele ówczesnych hitów okupujących szczyty list przebojów (jego kariera później już tylko przyspieszyła). Spekuluje się, że Martin dostarczył zespołowi praktycznie gotowy utwór, gdzie odpowiednio go tylko dopasowano pod zespół, dodając smaczki jak wspomnienie postaci z “Livin'”, czy talk-box. Dodatkowo samo brzmienie utworu nie przypomina nic, co zespół grał wcześniej, czy pozostałych piosenek na “Crush”. Niestety do tej pory nie ma jednoznacznych informacji na ten temat.

W tekście ujęto ponownie postaci Tommiego i Giny nawiązując do “Livin’ On A Prayer”. Wspomniano także Franka Sinatrę i popularny utwór “My Way”, na co miał się nie zgadzać Sambora. Jak wspomina w rozmowie z The Rock Radio (2005): “Wróciłem właśnie z pracy przy »U-571« i powiedziałem [do Richiego]: »Sinatra zagrał w 16 filmach i występował do 80-tki. To mój wzór do naśladowania.« Richie odparł: »Nie możesz tego tam dać. Nikogo poza tobą nie obchodzi Frank Sinatra.« A ja i tak dałem to w tekście.”

Teledysk został wyreżyserowany przez Wayna Ishama. Rolę Tommiego gra Will Estes, który wspólnie z Jonem pracował w filmie “U-571”. W postać Giny wciela się znana z serialu “Roswell” Shiri Appleby. Teledysk opowiada historię chłopaka, który biegnie przez miasto śpiesząc się na koncert Bon Jovi przeżywając wiele przygód. Inspiracją był film “Biegnij Lola, Biegnij”. Koncert odbywa się w tunelu 2nd Street Tunnel w Los Angeles, który jest bardzo często wykorzystywany przez ekipy filmowe. Podczas nagrywania obiekt został zamknięty w nocy z niedzieli na poniedziałek, a publiczność stanowią rzeczywiści fani zespołu, którzy zgłosili się na nagranie i zostali wybrani metodą “kto pierwszy ten lepszy”. W przerwach pomiędzy ujęciami fani mogli usłyszeć kilka piosenek na żywo.

Klip wygrał nagrodę dla wideo roku VH1 My Music Awards.

Say It Isn’t So

Drugi singiel, pierwotnie zakładany jako pierwszy. Charakterystyczny jest refren w postaci “dialogu” Jona i Richiego. Solo na gitarze zastąpione jest solo na klawiszach. W teledysku występują między innymi Claudia Schiffer, Arnold Schwarzenegger (odgrywając postać Terminatora z “Dnia Sądu”), Emilio Estevez i Matt LeBlanc (wcześniej zagrał w “Miracle” z solowej płyty Jona).

Thank You For Loving Me

Trzeci singiel. Teledysk nagrywano w Rzymie (fontanna di Trevi). Pisząc piosenkę Jon Bon Jovi inspirował się sceną z filmu “Joe Black”, w której Brad Pitt trzyma w ramionach Clare Forlani i mówi do niej: “Dziękuję Ci, za kochanie mnie.”

Next 100 Years

Piosenka autorstwa duetu Jon i Richie oraz Boba Rocka została na etapie wczesnego demo przekazana japońskiemu zespołowi J-Freinds. Jak wspomina Jon: “Zadzwonili do mnie z Japonii i zapytali czy nie mam jakiejś piosenki, która by się nadawała dla “Kobay Relief Fund”, że jest boysband, który by to nagrał. Odparłem, że w sumie mam coś takiego. Wysłałem im demo, oni to nagrali i sprzedali chyba 800 czy 900 tysięcy kopii.”

Just Older

“Just Older” pierwotnie miało trafić na solowy album Jona, nigdy nie wydany. Muzyk wykonał piosenkę kilka razy live podczas koncertów solowej trasy “Destination Anywhere” na przełomie kwietnia i maja 1998 r.

I Got The Girl

Piosenka napisana dla córki Jona, Stephanie.

Save The World

Piosenka napisana na potrzeby filmu “Armageddon” (1997). Jako, że na piosenkę promującą film wybrano już „I Don’t Wanna Miss A Thing” Aerosmith, Jon zachował utwór na potrzeby własnego albumu, a producentom filmu zaproponował “Mister Big Time”, która trafiła na soundtrack.

She’s A Mystery

Jon wspomina: “Wierz lub nie, pisałem na odosobnieniu dla tekściarzy. Zostałem zaproszony na południe Francji do czegoś, co naprawdę było zamkiem pośrodku niczego i tam stało się to jednym wspaniałym pisaniem. Siedziałeś w pokoju z dwoma innymi osobami i tworzyłeś piosenkę.”

One Wild Night

Jak mówią Jon i Richie: Piosenka w stylu “Bad Medicine”, przeznaczona dla tłumów do grania live. Piosenka w innej aranżacji trafiła na wydany rok po “Crush” album koncertowy “One Wild Night: Live” jako “One Wild Night 2001” i była singlem z płyty. Nagrano także teledysk.

Intra do piosenek

Wstęp do piosenki “Two Story Town” różni się nieznacznie pomiędzy wersją CD, a tą wydaną na kasecie, czy CD promocyjnym. Przed bonusowa piosenką “I Could Make a Living Out of Loving You” słychać komentarze zespołu na temat Jamesa Browna. Ciekawe intro ma także “One Wild Night”, gdzie przed wejściem gitar słychać sielankową melodię.

Odrzuty i demo

Także piosenki z ery post “These Days”.

1. Ain’t No Cure For Love (demo)
Autorzy: Produkcja:
2. Do It To Ya (demo)
Autorzy: Produkcja:
3. Gimme Some (demo)
Autorzy: Produkcja:
4. Hush (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi Produkcja:
Uwagi: Wydany na singlu ''It's My Life'' oraz na box-secie ''100 Million Fans''.
5. I Don’t Want To Live Forever (demo)
Autorzy: Produkcja:
Uwagi: Wydany na singlu ''It's My Life''.
6. Stay (demo)
Autorzy: Produkcja:
7. Temptation (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi Produkcja:
Uwagi: Wydany na singlu ''It's My Life''. Inna wersja została wydana na box-secie ''100 Million Fans''.
8. Welcome To The Good Times (demo)
Autorzy: Produkcja:
9. You Can’t Lose At Love (demo)
Autorzy: Produkcja:
Uwagi: Wydany na singlu ''It's My Life''.
10. Ordinary People
Autorzy: Jon Bon Jovi Produkcja:
Uwagi: Wydany na singlu ''Say It Isn't So''.
11. Life's Too Short For Days Like These (demo)
Autorzy: Produkcja:
12. These Arms Are Open All Night (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Billy Falcon Produkcja:
Uwagi: 1998 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''. w wykonaniu Jona i The Big Dogs.
13. Someday Just Might Be Tonight (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Mark Hudson Produkcja:
Uwagi: 1996 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
14. Garageland (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
15. Maybe Someday (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
16. Last Chance Train (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Mark Hudson Produkcja:
Uwagi: 1998 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
17. Rich Man Living In A Poor Man's House (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, David A. Stewart Produkcja:
Uwagi: 1998 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
18. The One That Got Away (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''. Przeznaczona do filmu ''List w Butelce'' (1999).
19. You Can Sleep While I Dream (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Mark Hudson, Dean Grakal Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
20. Crazy Love (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Mark Hudson, Dean Grakal Produkcja:
Uwagi: 1998 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
21. Satellite (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Desmond Child Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
22. Too Much Of A Good Thing (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Richie Supa Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
23. Kidnap An Angel (demo)
Autorzy: Jon Bon Jovi, Billy Falcon Produkcja:
Uwagi: 1999 r. Wydany na box-secie ''100 Million Fans''.
24. Sex Sells
Autorzy: Produkcja:
Uwagi: Nigdy nie opublikowany.
25. Shadow Dancing
Autorzy: Produkcja:
Uwagi: Zagrany live w 1998 r.
26. Good Ain't Good Enough
Autorzy: Produkcja:
Uwagi: Zagrany live w 1998 r.

Występy na żywo

Promocja albumu rozpoczęła się od webcastu na stronę internetową zespołu prostu z przydomowego studia Jona 2 lutego 2000 r. Nagrany tam film z “Someday I’ll Be Saturday Night” został później zamieszczony na singlach z płyty. Później zespół występował w różnych programach telewizyjnych. Sama trasa koncertowa “Crush Tour” rozpoczęła się od występów w Japonii. Koncert z Osaki został zarejestrowany i kilka piosenek live zostało wydanych na dodatkowej płycie CD wersji japońskiej i australijskiej albumu.

Z piosenek z albumu “It’s My Life” na stałe zagościło jako utwór grany live. Piosenki “Say It Is’t So”, “Two Story Town” i “Next 100 Years” grano w latach 2000 – 2001, później nie grano ich już wcale. “Just Older”, “Thank You For Loving Me” oraz “Mystery Train” ostatni raz zagrano w 2011 roku. “One Wild Night” był często grany w latach 2000 – 2001, potem dwa razy w 2008. “I’ve Got The Girl” grano od czasu do czasu, ostatni raz w 2017 roku. “Captain Crash and the Beauty Queen From Mars” stał się koncertowym hitem, szczególnie lubianym w Europie, gdzie podczas koncertów tradycją wśród publiczności stało się rzucanie konfetti i bujanie rąk w rytm muzyki. Piosenka jest grywana regularnie. Utwór “She’s A Mystery” nigdy nie został zagrany na żywo, podobnie jak “Save The World”, który został wykonany wyłącznie podczas zamkniętego koncertu z piosenkami demo w 1998 r.

Piosenki z “Crush” (łącznie) są na szóstym miejscu najczęściej granych utworów wg albumów.

Koncert z Zurychu został zarejestrowany i wydany na VHS i DVD – patrz “The Crush Tour“.

Sprawdź “Crush Tour“.

Wydane single

1. It's My Life 8 maja 2000 (US), 22 maja 2000 (Europa)
2. Say It Isn't So 21 lipca 2000
3. Thank You For Loving Me 6 listopada 2000

Sprawdź też teledyski.

Wersje albumu

Bonus wersji brytyjskiej / europejskiej:

13. I Could Make a Living Out of Lovin' You 4:40
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Billy Falcon Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin

Bonus wersji japońskiej / australijskiej:

13. I Could Make a Living Out of Lovin' You 4:40
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Billy Falcon Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin
14. Neurotica 4:45
Autorzy: Jon Bon Jovi, Richie Sambora Produkcja: Jon Bon Jovi, Richie Sambora, Luke Ebbin

Limitowana wersja japońska i australijska zawierała dodatkową płytę CD z sześcioma piosenkami live z koncertu w Osace, w Japonii. Tracklista bonus CD:

1. Runaway 5:46
Uwagi: Akustyczna.
2. Mystery Train 5:36
Uwagi: Live.
3. Rockin' In The Free World 5:50
Uwagi: Cover Neila Younga. Live.
4. Just Older 5:20
Uwagi: Live.
5. It's My Life 3:50
Uwagi: Live.
6. Someday I'll Be Saturday Night 8:31
Uwagi: Live.

W Australii wydano także numerowaną limitowaną wersję kolekcjonerską.

Wydano także wersję azjatycką (Taiwan), która zawierała dodatkową płytę VCD z teledyskami:

1. Thank You For Loving Me
2. It's My Life
3. Say It Isn't So
4. Thank You For Loving Me
Uwagi: Karaoke.

Wydano także Bon Jovi CRUSH Bonus CD-ROM. Znalazły się na niej prezentacja multimedialna, galeria i dodatki. Okładka:

okladkacrush_bonus

W 2009 roku w Japonii wydano także płytę w nowej wersji zapisu SHM-CD.

W maju i czerwcu 2010 roku wszystkie dotychczasowe 11 albumów studyjnych zostało wydanych w wersji Special Edition. Każda z płyt miała dodatkowe piosenki, oznaczenie na okładce oraz zmienioną książeczkę – zawierała dodatkowe zdjęcia i opisy. W Japonii płyty wydano w formacie SHM-CD stylizując opakowanie na kopertę do winyli.

okladkacrush_se
Dodatkowe piosenki na albumie “Special Edition” (2010):

13. It's My Life 3:57
Uwagi: Live.
14. Just Older 5:29
Uwagi: Live.
15. Captain Crash & The Beauty Queen From Mars 5:18
Uwagi: Live.

W październiku 2016 r. wydana na dwóch płytach winylowych.

Wydane wersje
Dane za Discogs.
OkładkaTytułWydawca i nr kat.FormatKrajRok wydania
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Europe2000
CrushCrushMercury
BJADV1
CD (Album, Promo)UK2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)Argentina2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-4
Cassette (Album, Club Edition)US2000
Crush + Bonus TracksCrush + Bonus TracksMercury (2)
831 572-1
CD (Album, Unofficial Release)Europe2000
CrushCrushNot On Label (Bon Jovi)
542 561-2
Cassette (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Europe2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2, 314 542 474-2
CD (Album, Club Edition)US2000
CrushCrushMercury
542 561-2, 542 561-2 (24)
CD (Album)Mexico2000
CrushCrushMercury
542 563-2
CD (Album, Limited Edition, Numbered)Australia2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Argentina2000
CrushCrushMercury (2)
CD2202, 542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)2000
CrushCrushMIROP International Business Records
MR-30-00
Cassette (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2
CD (Album)US2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2
CD (Album, Stereo)Canada2000
CrushCrushIsland Records
ISLF 15070-2
CD (Advance, Album, Promo)US2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Indonesia2000
CrushCrushMercury
PHCW 1100
CD (Album, Promo)Japan2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2
CD (Album)US2000
Crush + Live From OsakaCrush + Live From OsakaMercury
UICM-1005/6
CD (Album)Japan2000
Crush + Live From OsakaCrush + Live From OsakaMercury
UICM-1005/6
CD (Album, Promo)Japan2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Malaysia2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2
CD (Album)Canada2000
CrushIsland Records
524 541-4
Cassette (Album)Russia2000
CrushCrushMercury (2)
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushIsland Def Jam Music Group
BJADV1
CD (Advance, Promo)Europe2000
Crush Crush Mercury
8DCP 9092
CD (Album, Promo)Japan2000
CrushCrushMercury
542 561-4, 542 561 - 4
Cassette (Album)Europe2000
CrushCrushMercury
none
Box Set (Promo)UK2000
CrushCrushMercury
548 469 -4
Cassette (Album)Indonesia2000
CrushCrushMercury
PHCW 1100
CD (Album)Japan2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2, 314 542 474-2
CD (Album, Club Edition)US2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)2000
CrushCrushIsland Records
I2 42474
CD (Album)Canada2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)South East Asia2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-4
Cassette (Album)Canada2000
Crush + Bonus TracksCrush + Bonus TracksMercury (2)
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushMercury
542 561-4 (44)
Cassette (Album)Mexico2000
Crush +Bonus TracksCrush +Bonus TracksPanda Music
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushIsland Records
I2 42474
CD (Album, Club Edition)Canada2000
CrushCrushMercury
SSTARCD 6560
CD (Album)South Africa2000
CrushCrushMercury
542 469-4
Cassette (Album)Indonesia2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)China2000
CrushCrushUniversal
07314 542 561-4
Cassette (Album, Stereo)India2000
CrushCrushWestern Thunder Records
WT-626
Cassette (Album, Unofficial Release)Ukraine2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Europe2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-2
CD (Album)Canada2000
CrushCrushMercury
542 563-2
CD (Album)Australasia2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album, Promo)Europe2000
CrushCrushIsland Records
542 561-4
Cassette (Album)Argentina2000
CrushCrushIsland Records
524 541-4
Cassette (Album)2000
CrushCrushIsland Records
none
CDr (Album, Promo)US2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)Israel2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Thailand2000
CrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Hungary2000
CrushCrushMercury
542 561 4, CP 8090, UN 589
Cassette (Album)South Korea2000
CrushCrushMercury
548 469 0
CD (Album)2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)Venezuela2000
CrushCrushInvisible Halahup
542 561-2
CD (Album, Reissue, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushMercury (2)
542 562-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushIsland Def Jam Music Group
none
Box Set (Promo)UK2000
CrushCrushMercury
548 172-2
CD (Album, Enhanced, Special Edition)UK2000
CrushCrushMercury
548 469-4
Cassette (Album)Thailand2000
CrushCrushIsland Def Jam Music Group
I2 42474
CD (Album, Club Edition)US2000
CrushCrushMercury (2)
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia2000
CrushCrushIsland Records
314-542 474-4
Cassette (Album)US2000
CrushCrushMercury
548 469-0
CD (Album)Taiwan2000
CrushCrushMercury
07314542561-2, 542 561-2
CD (Album)India2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Europe2000
CrushCrushMercury
73145425612
CD (Album)Brazil2000
CrushCrushMercury
548 172-2
CD (Album, Enhanced)Europe2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)UK & Europe2000
CrushCrushMercury
542 562-2, 542 562-2 (24)
CD (Album)Mexico2000
Crush + Live From Osaka Crush + Live From Osaka Mercury
548 469 4, CP 8178
Cassette (Album, Special Edition)South Korea2000
CrushCrushIsland Def Jam Music Group
12 42474
CD (Album)US2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Poland2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Turkey2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Russia2000
CrushCrushMercury
548 461-2, 542 563-2
CD (Album)Australasia2000
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Europe2000
CrushCrushIsland Def Jam Music Group
542 561-2
CD (Album)Thailand2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)Peru2000
CrushCrushMercury
542 562-2, 330686
CD (Album)Ukraine2000
CrushCrushMercury
542 561-2
CD (Album)Taiwan2000
CrushCrushMercury
none
CDr (Advance, Album, Promo)Europe2000
CrushCrushRiders On The Storm
none
Cassette (Album, Unofficial Release, Stereo)Yugoslavia2000
CrushCrushMercury
542 563-2
CD (Album)Australasia2000
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album)Europe2000
CrushCrushMercury (2)
542 561 - 2
CD (Album, Limited Edition, Unofficial Release)Europe2000
Crush + Live From OsakaCrush + Live From OsakaMercury Records / Universal Music
DP 8178
CD (Album)South Korea2000
CrushCrushUniversal
542561-4
Cassette (Album)Ukraine2001
CrushCrushMercury
UICY-2413
CD (Album, Reissue)Japan2003
CrushCrushMercury
UICY-9706
CD (Album, Reissue)Japan2004
CrushCrushMercury
UICY-6467
CD (Album, Reissue, Remastered)Japan2006
CrushCrushUniversal Music
UICY-91199
CD (Album, Limited Edition, Reissue)Japan2008
CrushCrushIsland Records
06025-2736718-7, 0602527367187
CD (Album, Reissue, Special Edition)Malaysia2010
CrushCrushMercury
UICY-94552
CD (Album, Reissue, Remastered, Special Edition, Stereo)Japan2010
CrushCrushIsland Records
06025-2736718-7
CD (Album, Reissue, Special Edition)Europe2010
CrushCrushIsland Records
2736718
CD (Album, Special Edition)Australasia2010
CrushCrushIsland Records
B0014180-02
CD (Album, Special Edition)US2010
CrushCrushIsland Records
06025-2736180-2
CD (Album, Special Edition)Europe2010
CrushCrushIsland Records
2736718
CD (Album, Reissue, Special Edition)Argentina2010
CrushCrushMercury
UICY-20262
CD (Album, Reissue, Remastered, Special Edition)Japan2012
CrushCrushUniversal Music Enterprises
B0021972-01
Vinyl (LP, Album)US2014
CrushCrushIsland Records
06025 470 299-4(2)
Vinyl (LP, Album, Reissue)Europe2016
CrushCrushNot On Label (Bon Jovi)
254
Cassette (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury (2)
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album, Repress)Europe-
CrushCrushMercury (2)
542-561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury (2)
none
CD (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)-
CrushCrushMusic Collection (5)
081
Cassette (Album, Unofficial Release)-
CrushCrush上海声像
Y-1439
Cassette (Album)China-
CrushCrushUniversal Music Enterprises
B0021972-01
Vinyl (LP, Album, Reissue)US-
CrushCrushPurple Pyramid (2)
none
Cassette (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury
542 562-2
CD (Album, Repress)Europe-
CrushCrushNot On Label (Bon Jovi)
none
Cassette (Album, Unofficial Release)Russia-
CrushCrushMercury
542 561-9 , 542 561-9
CD (Album)Russia-
CrushCrushMercury
542 561-4
Cassette (Album)Ukraine-
CrushCrushMercury (2)
542 561-2
CD (Album, Unofficial Release)Russia-

 

Personel

Wokal, gitara, produkcja Jon Bon Jovi
Gitara, talk box, wokal, produkcja Richie Sambora
Perkusja Tico Torres
Instrumenty klawiszowe David Bryan
Dodatkowi muzycy:
Bas Hugh McDonald
Chórki w utworze ''One Wild Night'' Melissa Russo
Chórki w utworze ''One Wild Night'' Meredith Russo
Chórki w utworze ''One Wild Night'' Michael Dearchin
Aranżacja gitar David Campbell
Produkcja:
Producent Luke Ebbin
Inżynier dźwięku Joe Chiccarelli
Inżynier dźwięku, miks ''I Could Make A Living Out Of Loving You'' Obie O'Brien
Inżynier dźwięku (asystent) Mike Rew
Miks Bob Clearmountain
Programista Pro-Tools Sheldon Steiger
Mastering George Marino
Zdjęcia Olaf Heine
Projekt albumu Kevin Reagan

Kup w