Sprzęt Richiego
W tym dziale postaramy się opisać sprzęt, jakiego używa Richie Sambora. Jego gitary opisaliśmy w innych działach.
Tak jak w przypadku gitar, również wzmacniacze używane przez Richiego nie są wynikiem specjalnie przygotowanych umów z producentami, gwarantujących wyłączność. Richie w przeszłości używał zestawów firmy Fender (koncert Live From Wembley z 1995 roku, podczas którego za muzykiem stała ściana wzmacniaczy Fedner, model Tone Master). W okresie wydania płyt Crush i Bounce za jego plecami stały wzmacniacze Marshall, najczęściej JCM900, ale również JCM2000 DL (Dual Lead) 100 W wraz z 4 kolumnami 4×12. W pierwszych okresach działalności Bon Jovi, Richie używał także wzmacniaczy firmy Marshall. Cała płyta Keep The Faith brzmiała tą marką. Od niedawna jednak coraz częściej zauważa się, i również słyszy, wzmacniacze firmy Diezel, model Herbert, których używa zwłaszcza podczas koncertów. Najczęściej wówczas jego nagłośnienie liczy sobie 2 zestawy HERBERT wraz z kolumnami. Zazwyczaj standardowy jego zestaw to właśnie ustawienie 2 Wzmacniaczy typu HEAD i po jednej kolumnie 4×12 do każdej z „głów”. Jeśli chodzi o efekty, podczas koncertów również jest to raczej minimum: Talk Box sygnowany przez firmę Framptone znanego gitarzysty Petera Framptone’a, Wah-Wah (tzw. „kaczka”), Super-Overdrive firmy Boss i Chorus.
Podczas trasy koncertowej Keep The Faith, jego zestaw w postaci „racka”, zawierał m.in. Końcówkę mocy VHT, Wzmacniacze „head” Marshall oraz Messa Boogie, oraz szereg procesorów włącznie z kamerą pogłosową firmy Rocktron, której produkty służą mu do tej pory.
Do swoich gitar Richie Sambora zakłada struny firmy GHS Boomers o grubościach .010 (podczas koncertów) oraz .009 (podczas nagrań w studio).
Ostateczne informacje dotyczące nagłośnienia oraz systemów tworzących to niewiarygodne brzmienie Richa znane są jedynie najbliższej obsłudze oraz ludziom mającym bezpośredni dostęp do zespołu.
Niektóre modele sprzętu używane przez Richiego:
DIEZEL HERBERT HEAD AMP
Specyfikacja:
Kanały: 3
Pętle: 1 parallel, 1 insert loops, 1 switchable insert loopmidi in & thru / phantom – power
Korektory: gain, treble, mid, bass, głośność na kanał, gain na kanał…
Pre-Amp: 3 individually voiced, all tube pre – amps. Clean, crunch, lead…
Power-Amp: 6-tube power amp section. Accepts 6L6, EL34, 5881, 6550, KT66, etc. Pairwise mixings possible, pairwise bias control
Wymiary: 74x29x28 cm
Waga: 27 kg
Polski dystrybutor: www.d5.pl
DIEZEL KOLUMNY
4×12″ Mono 16 Ohm / Stereo 2×8 Ohm
Zawiera:
4 głośniki Celestion Vintage 30
lub
4 głośniki Diezel Custom
4 castors i 4 rubber-feet
Wykończenie: black lub salt 'n pepper
Wymiary: 745 x 745 x 365 mm
Polski dystrybutor: www.d5.pl
THE FRAMPTONE – Talk Box
Wykorzystywany przede wszystkim podczas wykonywania utworu Livin on a Prayer, ale również It’s My Live.
BOSS SD-1 – SuperOverdrive
Efekt produkujący ciepłe brzmienie, równe zniekształcenie podobne do uzyskiwanego na przesterowanym wzmacniaczu lampowym. Charakter zniekształcenia oddaje też wszelkie niuanse związane z techniką gry zarówno lewej jak i prawej ręki. W tym efekcie zastosowano unikalny asymetryczny układ OVERDIVE. Super Overdrive posiada trzy gałki kontroli stopnia zniekształcenia sygnału, poziomu sygnału wyjściowego oraz barwy tonu.
MARSHALL DSL 100
Wzmacniacz gitarowy (głowa)
– seria JCM2000 Dual Super Lead
– Moc: 100W RMS
– Kanały: 2, na każdym dwa tryby
– Preamp: lampa 4 x ECC83
– Końcówka: lampa 4 x EL34
– Reverb: regulowany dla kanałów Clean/Crunch i Lead
– Footswitch: PEDL-00001 (w komplecie)
– Inne: Deep Switch, Tone Shift, emulowane wyjście liniowe, pętla efektów
– Wymiary: 748 x 297 x 214 mm
– Waga: 19 kg
MARSHALL JCM 900
JCM 900 zostały zaprojektowane by zaspokoić wymagania nowocześnie grających gitarzystów. Inżynierowie Marshalla projektowali kanał czysty jako wyjątkowo klarowny z prawie perkusyjnym atakiem pozwalający na dokładne zagranie nawet bardzo trudnych pasaży. Kanał przesterowany to wyjątkowy do tej serii mocny przester typu high-gain.
Specyfikacja:
– dwa osobne kanały z osobną regulacją Gain (czysty 1 do 10, przesterowany 0 do 20)
– regulacja Treble, Middle, Bass i Presence
– osobne master volume dla obydwu kanałów
– osobna regulacja pogłosu dla kanałów
– przełączanie kanałów na panelu bądĽ przełącznikiem podłogowym
– pętla efektów z regulacją potencjometrem
– wyjście liniowe typu „compensated”
– przełączanie impedancji głośników
– przełącznik trybów trioda – pentoda (dla obniżenia głośności)
– dioda sygnalizująca nieprawidłową pracę lamp
Lampy:
modele 100W: 4 x 5881 (końcówka) i 3 x ECC 83 w przedwzmacniaczu
modele 50W: 2 x 5881 i 3 x ECC 83
MARSHALL JMP50 Plexi
MARSHALL JMP100 Plexi
FENDER TONE MASTER
Jednej z przodujących w Polsce gitarzystów, Marek Raduli, szczęśliwy posiadacz zestawu Tone Master tak mówi o tym wyśmienitym wzmacniaczu: „System TM służy mi do transmisji brzmień typu 'clean’ i 'crunch’. Używam go w klubach, ale np. samą jego kolumnę używam też na dużych koncertach. Z kolei sam wzmacniacz bez peryferiów użyłem w nagraniu solówki w utworze 'Kiedy rozum śpi’ z płyty 'Mokre oczy’ (2002). Zagrałem to na gitarze Suhr, wykorzystując drugi kanał wzmacniacza. Ale reszta utworów z tej płyty grana była przeważnie – wbrew moim sugestiom, niestety! – na preampie Marshall JMP1, który moim zdaniem dobry jest jedyniedo nagrań typu 'demo’…”.
FENDER BASSMAN 1959
FENDER Super ’53
FENDER Super Twin 1959
ROCKTRON
Na swojej stronie firma podaje informację, iż Richie Sambora, od lat będący endorserem firmy, jest zainteresowany jej najnowszymi produktami. Niestety nie podano, którymi z nich. Być może już niedługo dowiemy się więcej.
Hughes & Kettner Duotone
Preamp: All-tube: 12AX7/ECC83
Channels: Clean & Overdrive
Preamp Controls: Clean Channel: Volume, Bass, Mid, Treble Overdrive Channel: Gain, Master, Bass, Mid, Treble, Boost switch
Master Controls: FX Level, Presence, Master 1, Master 2
Effects: AccutronicsŽ Reverb (C.)
FX Loop: Parallel/-10dB
Connectors: Input, FX Send, FX Return, Footswitch, Speaker: 1×4, 1×8/2×16, 1×16 ohms
Power Amp: All-tube: 4 x EL34
Power Output: 100 watts
Stageboard: included
Stageboard Controls: Channel switching, FX Loop, Master 1/2
Weight in kg: 24
Dimensions in mm: 750 x 320 x 250
Special Features: 2 footswitchable Master Volumes, tube-driven FX Loop, AccutronicsŽ Reverb (Combo only), cover included
Bogner
Ecstasy (u góry) oraz Shiva (u dołu)
Mesa Boogie Single Rectifier Solo 50
Wzmacniacz gitarowy, ręcznie wykonany w USA.
Moc: 50 Watt
Kanały: 2
Lampy: Class A/B Power/ 2X 6L6, 5X 12AX7
Korekcja: niezależna kontrola Gain, Bass, Mid, Treble, Presence, Master na każdym kanale
Kontrola: Output Level, Solo Level, FX Loop, Slave Out
Footswitch: 2 pozycyjny przełącznik nożny (Channel, Solo)
SELMER ZODIAK
VHT Pitbull
Vintage VOX AC30 HEAD
VOX V847 Wah-Wah Pedal
VOX AC30CCH Head
Nowa wersja klasycznego wzmacniacza firmy VOX:
Front panel controls: Inputs x 2 (Top Boost & Normal)
Input Link Switch for blending channels
Normal Volume
Brilliance Switch
Top Boost Volume
Treble
EQ Standard/Custom Switch
Bass, Reverb Controls (Tone, Mix, Dwell Switch)
Tremolo Speed and Depth
Przygotował: Majak